10. Gezicht op de Sint-Maartenskerk

aquarel van ca. 1745

De kunstenaar gaf weer wat er in de achttiende eeuw nog restte van de Sint Maartenskerk. De man links staat op de Hucht en kijkt over de stadsgracht naar de mensen naast de resten van de koormuur aan de overkant. Waarschijnlijk is het koor na de verwoesting in 1558 nooit geheel herbouwd en stonden uiteindelijk alleen de muren nog overeind, nadat in 1663 het dak wegens bouwvalligheid gesloopt werd. De oorspronkelijk voor de rooms-katholieke eredienst gebouwde kerk werd na de hervorming van 1578 in gebruik genomen door de protestanten. Die hadden geen behoefte aan de koorruimte. Zij lieten het schip van de kerk aan de oostkant dichtmetselen. Uiteindelijk werd in 1731 met de gedeeltelijke sloop van de koormuren begonnen. In de binnenruimte was in 1785 zelfs tussen de koormuren een paardenstal gebouwd.

Het kerkbestuur verkocht in 1856 het laatste stuk koormuur tussen de kerk en de gerfkamer. Nu rest slechts de aanduiding van de fundering van het koor, zichtbaar in het grasveld. Uit opgravingen is gebleken dat er van de kerk tien gebouwde voorgangers waren, te beginnen in de negende eeuw.

De toren, waarvan de bouw in 1440 startte, raakte in 1945 met het gehele kerkgebouw zwaar beschadigd door de beschietingen van de geallieerden. Het herstel van kerkgebouw en toren begon in 1958 en werd met financiële steun van de Tielse burgerij in 1964 voltooid. De gerfkamer was in de rooms-katholieke tijd bedoeld voor het bewaren van de kerkelijke gewaden (de sacristie). In 1712 werd de bovenverdieping ingericht als kantoor van het burgerlijk armbestuur. Een schilderij boven de schouw herinnert daar nog aan. Het gebouw is in 2016 aan particulieren verkocht.

maartenskerk

In Tiel zijn de volgende tien informatieborden te zien. Zij werden in het voorjaar van 2021 op initiatief van de Oudheidkamer Tiel geplaatst. Vanaf 2024 wordt het beheer overgenomen door de gemeente Tiel.

01. Strotoren 06. Oude Haven
02. Kalverbos 07. Waterpoort
03. Oliemolenwal 08. Rechtbank
04. Groenmarkt 09. Wethouderskade