Grote Excursie naar Kleve

Over de stad Kleve
hertogen van KlefKleef, net over de grens ten oosten van Nijmegen, is fraai gelegen op een hoogte aan het riviertje Kermisdal. De plaats kreeg in 1242 stadsrechten en de graven van Kleef (vanaf 1417 de hertogen van Kleef) hadden er hun burcht. In de dertiende eeuw voerden die graven hun afkomst terug op de Zwaanridder Helias en daarom werd de zwaan symbool van de stad en het hertogdom. De burcht van Kleef wordt dan ook bekroond door de Schwanenturm. Vanaf burcht en toren heeft men een riant uitzicht over de omgeving en bij mooi weer kan men makkelijk Arnhem zien liggen.

In 1609 stierf het Kleefse vorstenhuis uit en Kleef werd daarna deel van het Keurvorstendom Brandenburg en sinds 1701 van het Koninkrijk Pruisen. Van 1651 tot 1679 was Johan Maurits van Nassau - de bouwer van het Mauritshuis - Brandenburgs stadhouder in Kleef. Hij liet aan de westkant van de stad een fraai amfitheatervormig park, de Tiergarten, aanleggen met een zichtlijn naar de Elterberg. In 1741 werd in dat park een minerale bron ontdekt en zo werd Kleef tot 1914 een beroemd Kurort. Het in de negentiende eeuw gebouwde Kurhaus huisvest tegenwoordig een markant museum voor moderne kunst.

Als sinds de zeventiende eeuw was Kleef een geliefd vakantieoord voor rijke Nederlanders. Ook kunstenaars vonden inspiratie in het mooie landschap. Het bekendst werd Barend Koekkoek (1803-1862), die zich in de stad vestigde. Zijn voormalige woonhuis is nu het bekende Museum Haus Koekkoek

08.45 uur vertrek per bus vanaf voorzijde station Tiel
N.B. Vertrektijd is niet 9.45 uur maar 8.45 uur
10.00-11.00   koffie met gebak in Café Wanders, Kavarinerstrasse 6, Kleef
11.15-13.00 busrit naar de Zwanenburcht en bezoek aldaar onder leiding van plaatselijke gidsenstadswandeling o.a. naar de Maria Hemelvaart kerk
13.15-14.30 lunch in het Rilano Hotel Cleve City (restaurant Vitello)
U hebt de volgende menukeuze:
  • Strammer Max (boerenbrood met gekookte ham, salade en twee spiegeleieren)
  • Caesar salade (met sardienen, kappertjes, kerstomaten, croutons, spekjes en kipstukjes)
  • Varkens schnitzel (met paprikasaus, aardappels en sla)
  • Rilano Burger (rundvlees met spek, kaas, tomaat, ui en frites)
  • Tagliatelle (met pesto, kerstomaten, groente en sla)
  • Varkenssteak (met paddestoelen-roomsaus, frites en sla)
Belangrijk: U cient uw menuleuze direct bij uw aanmelding aan ons door te geven.

14.30-15.30 vrij te besteden, bijvoorbeeld het B.C. Koekkoek Haus (museum), Koekkoekplatzof winkelen
15.30 uur vertrek van de bus naar het Barok park van Kleef
16.00-17.30 wandeling in het Barok park onder leiding van plaatselijke gidsen
17.30 uur afscheidsdrankje in restaurant Landhaus im Forstgarten
18.30 uur vertrek bus uit Kleef, aankomst Tiel om 19.30 uur

Aanmelding en kosten
De kosten voor deze excursie bedragen voor leden € 35,00 per persoon en € 45,00 per persoon voor niet-leden.
Aanmelding uitsluitend door overmaking van de deelnamekosten op bankrekening
IBAN NL 95 INGB 0004 2400 23 ten name van Vereniging Oudheidkamer Tiel met vermelding van Excursie Kleefen uw naam/namen en voorletters.

Uw aanmelding en betaling dienen uiterlijk 1 mei a.s. door ons te zijn ontvangen (inclusief uw menukeuze voor de lunch)